Kyuu Eturautti - Pörrökorvapolitiikkaa Kynä voittaa miekan - joka ikinen kerta

Vaihtoehtoinen ratkaisu kannustinloukkujen poistamiseksi

Lähtökohdat

Tavoitteena ehdotuksessani on työnteon kannattavuuden parannus ja kannustinloukkujen poisto.

Metodina on kansalaisen antama tapauskohtainen valtuutus tulonsiirtotietojen yhdistämiseen ja käsittelyyn yhden viranomaisen toimesta.

Ajatuksen kaksi kantavaa peruskiveä ovat kansalaiselle ehdoton helppokäyttöisyys sekä varmuus siitä, että työnteko kannattaa aina.

Reunaehtona olisivat Suomen kansalaisuus, täysivaltaisuus sekä henkilön kuuluminen tulonsiirtojen piiriin.

Tiedonkeruun menetelmä

Ehdotan, että yksi julkinen taho, esimerkissäni verottaja, voisi kansalaisen myöntämällä luvalla saada tietoon kaikki hänen saamat tulonsiirrot, säännölliset ja tapauskohtaiset avustukset niin kunnan kuin valtionkin tasolta sekä myös palkat ja palkkiot. Tämä yksi julkinen osapuoli toimisi automaattisen tiedon operaattorina, laskukoneen käyttäjänä ja asianhoitajana henkilölle, joka antaa määräaikaisen luvan hänen tietojensa käyttöön tällä tavoin. Lupa voisi olla voimassa esimerkiksi kalenterivuoden kerrallaan. Juridinen haaste on pienempi, kun oikeutus tällaiseen tiedonkäsittelyyn ei ole lähtökohtainen vaan henkilön vapaaehtoisesti luovuttama. Näin kaikki luvut olisi koottu yhteen ja niiden pohjalta voitaisiin ajaa melko yksinkertaiseen tahtotilaan pohjautuvaa matematiikkaa. Tahtotila kuuluisi näin: kaikesta palkkatyöstä on jäätävä vähintään puolet tienatusta summasta nettona käteen, tulonsiirrot huomioiden.

Verottaja voisi henkilön luvalla suorittaa tätä matematiikkaa ja täysin automaattisesti laskea mikä osa tukisummista pitää perua missäkin kuussa, valiten optimaalisimman laskentakaavan henkilön eduksi. Toiminta olisi jatkuvaa - jos yhdessä kuussa töitä on paljon, seuraavassa vähemmän ja kolmannessa ei yhtään, kaava toimisi aina sen hetken tilanteen mukaan. Henkilön ei tarvitsisi itse ilmoitella mitään, ei perua tukihakemuksia, ei palautella summia eikä hakea mitään tukia uudestaan. Järjestelmän on toimittava erittäin helposti ja suoraviivaisesti.

Toiminta kansalaisen näkökulmasta

Konkreettisesti järjestelmä toimisi kansalaisen näkökulmasta näin.

  1. Henkilö rekisteröityy palveluun vero.fi:ssä omilla pankkitunnuksillaan ja antaa määräaikaisen valtuutuksen. Muutos astuu voimaan esim. seuraavasta kalenterikuukaudesta.
  2. Työtilanteessa järjestelmään kuuluminen ei näy. Työnantajalle annetaan verokortti tai pelkkä henkilötunnus, kuten normaalisti. On tärkeää, ettei henkilön kuuluminen tulonsiirtojen saajaksi näy työnantajalle.
  3. Verottaja käsittelee tukijärjestelmien summien muutokset jatkuvasti. Tulevista tukisummista vähennetään tarvittavat määrät automaattisesti palkanmaksua seuraavan kuukauden sisällä.
  4. Henkilö voi verkkopalvelusta katsoa senhetkisen tilanteen ja laskea myös arvioita käteen jäävistä osuuksista, mikäli töitä tulisi enemmän. Ennakoitavuutta auttaa 50 prosentin minimilupaus. Laskelma on verkkopalvelussa esitettävä henkilölle erittäin helppolukuisena.
  5. Verottaja toimittaa eri tukia maksaville viranomaisille tarvittavat selvitykset automaattisesti ja toimii juridisesti katsoen tukien muutosasioissa asiamiehenä. Näin tehdyt muutokset on nähtävillä verkkopalvelussa ja mahdollisiin epäselvyyksiin on käytössä normaalit valituskanavat. Verottaja määrittää myös yhden oman asiakaspalveluyksikön käsittelemään tähän järjestelmään liittyviä kysymyksiä.

Järjestelmän käyttöönotto

Juridisesti helpoin tapa liikkeellelähtöön voisi tässäkin olla aluksi tiettyyn osaan maata ja/tai tietylle ajanjaksolle asetettu poikkeuslupa. Paketin saamiseksi kasaan tarvitaan muutamaa eri virastojen tietotyöntekijää, vähän fiksumman tason matemaatikko ja oikeusoppinut. Tekniikan laittamiseksi kasaan menee toki hetki, mutta sen voi tehdä vain pienin päivityksin nykyisiin integraatiorajapintoihin. Jos tahtoa on ja kourallinen ihmisiä saadaan tätä tekemään pian vaalien jälkeen, järjestelmää voisi käyttää tammikuussa 2016. Tämä ei ole toiveajattelua, vaan sellaista varovaista aikataulurealismia, jota yksityisen sektorin tietotekniikkaprojekteissa sovelletaan yhtenään, vieläpä menestyksekkäästi.

Loppujen lopuksi tässä on kyse pitkälti samasta kun mitä veroilmoitusten kanssa on käynyt. Vähä kerrallaan automaatio on pystynyt yhä useamman veroilmoituksen hoitamaan joko täysin tai lähes valmiiksi. Myös tuossa tarvitaan useiden eri toimijoiden välistä tiedonsiirtoa ja monenlaista matematiikkaa. Veroilmoituksen rinnalla tulonsiirtojärjestelmien yhteenlasku on selvästi yksinkertaisempi haaste.

Seuranta ja kehitys

On selvää, että matemaattista osuutta on seurattava, hiottava ja tarkkailtava. Jos pykälien mukaan pyörivä automatiikka palauttaisi alle 50% työhyödyn osuuden jollekin henkilölle, tulisi siitä veroviraston työntekijälle selvityspyyntö. Ongelma selvitettäisiin ja korjattaisiin, jotta jatkossa mahdollisimman suuri osa toiminnasta olisi automaattista. Tietty tapauskohtaisuus epäilemättä jää, jolloin verovirkailijalle on annettava oikeus toimia henkilön eduksi niin, että 50% osuus toteutuu aina. Tämä on äärimmäisen tärkeää: henkilö luottaa tässä normaalia laajempia taloustietojaan viranomaisen käsiin. Tämän päätöksen on aina oltava hänelle eduksi.

Seurannan ja opitun myötä voidaan järjestelmää ehkäpä säätää myös tiettyjä tulorajoja tai tiettyä progressiota. En kuitenkaan olisi erityisen huolestunut siitä, että kukaan tällä järjestelmällä "rikastuu". Kaikki lisätulot pohjautuvat kuitenkin työntekoon. Olen myös lähtökohtaisesti yksinkertaisten ehdotusten kannattaja. Monimutkaisia pykälistöjä meillä on jo kotitarpeiksi ja ylikin.

Ehdotuksessani ei ole kysymys vain työn ja tekijän kohtaamisesta, vaan myös yhteiskunnan ilmapiiristä. Tässä sanotaan yksiselitteisesti, laaja-alaisesti ja vailla poikkeuksia, että työnteko kannattaa aina. Ei vain pienillä tuloilla, ei vain tietylle ikäryhmälle tai tietyssä elämäntilanteessa olevalle. Yhtä tärkeää on korostaa tämän olevan optio, joka on tarjolla kaikille kansalaisille. Tietonsa voi antaa verottajan käyttöön, mutta nykykäytännölläkin voi jatkaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset