Kyuu Eturautti - Pörrökorvapolitiikkaa Kynä voittaa miekan - joka ikinen kerta

Kaikki blogit puheenaiheesta Helsinki-Tallinna -tunnelihanke

Helsinkiä ja Vihreitä ei ympäristö kiinnosta

Malmin  lentokenttä on turvetta, liejusavea sekä rikkihapposavea. Helsinkiä tai Vihreitä ei kiinnosta liito-oravat tai sementin valmistuksen ympäristörasitus. Sementin valmistus on lentoliikennettä suurempi energian kuluttaja. Asia ei kuulu Vihreille tai Helsingille, koska sementtiä ei valmisteta Helsingissä. Emmakarien ja sinnemäkien logiikka on pettämätöntä. Hesalaisten syömän ruuan tai vientiteollisuuden tulojenkin rasitus on aina jossain muualla, koska vain nautinta tehdään Helsingissä. 

Helsinki-Tallinna tunneli ja työmatkaliikenne

Aluksi Helsinki-Tallinna tunneli tuntui minusta älyvapaalta idealta. Englannin kanaali on kapeampi kuin Suomenlahti, mutta kanaalitunneli teki vuosia tappiota. Siitä huolimatta, että Englannissa ja Ranskassa on yhteensä lähes 20 kertaa enemmän asukkaita kuin Suomessa ja Virossa yhteensä.

Tunnelihanke - mikä Suomen virkamiehissä on vialla?

Peter Vesterbacka haki lakki kourassa Kiinasta 15 miljardia (Yle 8.3.2019). Tämän hän teki siitä huolimatta, että tunnelihanke on kohdannut Suomessa lähinnä vastarintaa, esimerkiksi:

Tallinna-tunneli ja Kiinan Arktinen silkkitie - turvallisuusriski Suomelle?

Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelille 15 miljardin rahoitus - Takana kiinalainen sijoitusyhtiö” on eilinen otsikko Talouselämän verkkosivuilla (Talouselämä 8.3.2019).

Kinkkinen Tallinnatunneli

Eräässä blogissa, jossa kriittisiä vastauksia ei välttämättä julkaista, Tallinna-tunnelin puuhamies Peter Vesterbacka kertoi tänään että "ei ole mitään kiinalaista rahoitusta, vielä".

Ai? Oliko jollain mielikuva että Tallinnatunneli rakennetaan sillä kiinalaisella rahoituksella jota ei ole? Mistäköhän tämä mielikuva sitten tuli?

Koillisväylältä Suomen läpi muualle Eurooppaan

Liikenneministeri Anne Berner liikenaisena haaveilee uutta tavaravirtaa kaukaa Aasiasta, so. Kiinasta enimmäkseen, mutta myös Japanista ja Korean niemimaalta Euroopan markkinoille. Maantietoa lukeneet muistavat Euroopan jatkuvan Venäjän Uralille asti. Nyt Jäämeren rataa |1 myöten Tallinna-tunneliin …

 

Helsinki-Tallinna tunnelia ei tarvita

On aivan järjetön hanke rakentaa tunnelia Helsingin ja Tallinnan välille. Tämä ei tule millään kannattavaksi. Euro tunnelin Ranskan ja Britannian välilläkään ei ollut kannattava ja sitten haettiin konkurssiin, kun velat unohdettu niin tunneli saatiin kannattavaksi.

Jos ylimääräistä 9-13 miljardia niin tälle kyllä löytyy parempiakin kohteita.

Ehdoton ei,  Helsingin ja Tallinnan tunneli hankkeelle.

Liikennehankkeita ja rahoitusta

Voisi tehdä vähän arvovalintaa:
Viime vuonna meni yli miljardi maahantulijoihin, nämä rahat olisi voinut laittaa liikennehankkeisiin.

Tieverkkomme on rapautunut ja tarvitsee kipeästi rahoitusta ja parannusta ja pitäisi katsoa mistä sitä rahoitusta olisi otettavissa. Tämäkin on sitä arvovalintaa ja pohdintaa , mitä haluamme tehdä. Onko tärkeämpää rahoittaa maahantulija järjestelmää vai laittaa varat liikennehankkeisiin?

Helsinki-Tallinna -tunnellihankkeelle en kuitenkaan näe tarvetta. Laivaliikenne on vilkasta Tallinnaan, joten tunnelille ei mielestäni ole tarvetta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä